راه اندازی گل فروشی اینترنتی + ویدیو

راه اندازی گل فروشی اینترنتی شاید با شنیدن آن کمی متعجب شوید مگر امکان پذیر است؟ بلی درست شنیده اید فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نیز در فضای مجازی نیز راهی برای پیشرفت و حضور دارد. ذات انسان همیشه به دنبال زیبایی و آرامش بوده است و در زندگی پر هیاهو و شلوغ شهری، گل و گیاه پر رنگ ترین نقش را در ایجاد یک محیط امن و آرام دارند. در هر محیط سر بسته ای که بروید (منزل، محل کار) حداقل یک یا دو گلدان را می بینید.

بر اساس گزارش shopify که در سال ۲۰۲۰ منتشر نمود: در روزهای اوج کرونا که بیشترین محدودیت های ارتباطی وجود داشت؛ کلمه خرید گل نسبت به قبل بسیار جستجو شده است. به وجود آمدن این شرایط، بستری حاصلخیز برای فعالیت افراد فعال در این حوزه ایجاد نموده است.

در این مقاله از وبین سئو همراه باشید که با هم به این سوال پاسخ بدهیم که گل فروشی آنلاین به چه صورت است؟

راه اندازه گل فروشی آنلاین به چه صورت است؟

مهمترین چالش و سوالی که در ابتدای کار ذهن شما را درگیر می کند این است که؛ چگونه می توان گل و گیاه را صحیح و سالم به دست مشتریان رساند. این مساله حل شده است و جای نگرانی نیست چرا که شرکت ها پستی همراه گل فروشی های آنلاین هستند و برای این کار تمهیداتی را در نظر دارند. حالا در ادامه بریم به سراغ بیان مراحل ۱۰ گانه راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه!

۱- بازار هدف را پیدا کنید

در علم بازاریابی مفهومی داریم تحت عنوان “نیچ مارکتینگ”. در این روش در زمان شروع یک کسب و کار (اینترنتی یا حضوری)، به جای در نظر گرفتن کل بازار، بخشی از بازار مخاطب را هدف قرار می دهید. در این حالت کار شما بسیار آسان تر خواهد شد و مزایایی زیر شامل حال تان می گردد:

  • دسترسی آسان به مشتریان
  • هزینه کمتر برای تبلیغات و بازاریابی
  • هزینه کمتر اعتمادسازی و برندینگ
  • ارائه کار با کیفیت تر به مشتری
  • ایجاد اعتماد و اعتبار بیشتر و بهتر

خب مفهوم بازاریابی گوشه ای در صنف گل فروشی چگونه است؟ شما تمرکز فروش تان را بر روی یک یا دو نوع گل و گیاه قرار می دهید به عنوان مثال:

  • فروش گل های تزئینی
  • فروش گیاهان آبزی
  • فروش گل و گیاه آپارتمانی
  • فروش کاکتوس
  • فروش بذر گیاهان
  • فروش لوازم جانبی گلکاری
  • فروش فروش محصولات مراقبتی و نگهداری از گیاهان
  • فروش عمده گل
  • و بسیاری موارد دیگر

در روش بازاریابی نیچ مارکتینگ شما خود را از رقابت با بزرگان دور می کنید و با مداومت و رعایت اصول بازاریابی، بهینه سازی سایت و تولید محتوای قدرتمند، در مدت زمان کوتاهی به یک برند معتبر در یک گوشه از بازار گل فروشی تبدیل می شوید و در ادامه به منظور گسترش کسب و کارتان وارد گوشه های دیگر بازار خواهید شد.

راه اندازه فروشگاه گل و گیاه آنلاین,راه اندازی گل فروشی اینترنتی,گل فروشی آنلاین به چه صورت است؟

۲- راهی برای تامین محصول پیدا کنید

گام بعدی این است که پیدا کردن تامین کننده برای فروشگاه تان است. برای تامین محصول فروشگاه های اینترنتی دو راه وجود دارد: خودتان تولید کننده باشید یا صرفا فروشنده آنها.

می توانید تولید کننده گل و گیاه یا گل فروشی های بزرگ و معتبر سطح شهر خود را شناسایی کنید، به سراغ آنها بروید و در مورد شرایط همکاری در فروش، پروسانت صحبت نمایید و حتی برای ضمانت یک قرارداد کاری نیز ببندید. این روش کاملا قابل اجراست و در حال حاضر بسیاری از فروشگاه های اینترنتی و پیج های اینستاگرامی به این صورت فعالیت دارند.

برای شروع کار اگر سرمایه آنچنانی ندارید می توانید همکاری در فروش داشته باشید و نیاز به سرمایه آنچنانی برای تهیه گل و حتی شرایط وجود برای نگهداری ندارید. در ادامه مسیر بیزنس خود را گسترش خواهید داد.

۳- وب سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کنید

با درست کردن مقدمات کار در این مرحله دیگر شما وارد فاز اجرایی می شوید. در این مرحله شما نیاز به ساخت یک وب سایت فروشگاهی دارید. اگر نمی دانید چگونه باید این کار را شروع کنید پیشنهاد می کنم به سراغ کارشناسان ما در طراحی سایت فروشگاهی بروید و از آنها مشاوره رایگان دریافت نمایید.

طراحی سایت فروشگاه گل و گیاه مزایایی بسیار زیادی برای کسب و کار شما دارد و مسیر دریافت سفارش و فروش گل و گیاه را برای شما هموار و آسان می کند

۴- شروع به قیمت گذاری کنید

مرحله قیمت گذاری از بخش های مهم در دنیای کسب و کار است. در هنگام قیمت گذاری محصولات باید به مواردی همچون: شرایط بازار، وضع اقتصادی حاکم، شرایط جامعه، رقبا، مشتریان و…. توجه داشته باشید.

در خرید گل به صورت اینترنتی، وجود خدماتی همچون: گارانتی، ارسال به موقع، کیفیت، پشتیبانی برای مشتریان آن اهمیت بیشتری دارد. از این رو در زمان قیمت گذاری محصولات خود به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • هزینه های ارسال سریع
  • هزینه های بسته بندی
  • هزینه های بیمه
  • تغییرات قیمت گل ها در فصل های مختلف

در گل فروشی بهتر است به فکر افزایش تعداد و کیفیت خدمات خود باشید. در این صورت می توانید قیمت پک های خود را بیشتر کنید.

راه اندازه فروشگاه گل و گیاه آنلاین,راه اندازی گل فروشی اینترنتی,گل فروشی آنلاین به چه صورت است؟

۵- عکس برداری حرفه ای محصولات را شروع کنید

در کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین شاپ ها از آنجایی که دسترسی مستقیم و فیزیکی به کالا و اجناس وجود ندارد، تصاویر محصولات حرف اول را می زنند. این داستان در گل فروشی اهمیت اش دو صد چندان می شود. از همین رو در زمان گرفتن عکس از گل و گیاهان به نکات زیر توجه ویژه داشته باشید:

  • از فیلترها استفاده نکنید.
  • از زاوایای مختلف محصول عکس بگیرید.
  • چند تصویر از کادر بسته و نمای نزدیک تهیه کنید.
  • محیط عکسبرداری زیبا بوده و در آن خلاقیت به خرج دهید تا به کاربر احساس نزدیک یو طبیعی بودن ببخشد.
  • در زمان عکسبرداری نور محیط به گونه ای باشد که تمام زاویای کالا مشخص باشد.

۶- روشی مطمئن برای ارسال محصولات پیدا کنید

همانطور که بیان شد یکی از مهمترین دغدغه ها و چالش ها در هنگام راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی گل و گیاه، نحوه ارسال محصولات است. مشتریان نیز مانند شما حتی دو برابر به این مقوله فکر می کنند و نگرانی دارند. پس می بایست به گونه ای عمل کنید که جای هیچ گونه دغدغه فکری نداشته باشید.

به صورت کلی دو روش برای ارسال محصول وجود دارد:

در حالت اول ارسال درون شهری است و در این حالت می توانید از سرویس های آنلاین تاکسی مانند اسنپ یا ماکسیم، پیک های موتوری که باکس مخصوص دارند و از سرویس های باربری استفاده کنید.

حالت دوم زمانی است که سفارشی خارج از شهر دارید. در این حالت برای اطمینان و تضمین سلامت کالا از شرکت های پستی استفاده کنید. شرکت تیپاکس، چاپار و … در این حوزه به فروشگاه های اینترنتی خدمت رسانی می کنند.

جعبه نکته
نکته مهم این است که؛ حتما با ساخت یک صفحه در وب سایت تان به مشتری همه شرایط را توضیح دهید و به او بگویید که چگونه قرار است محصول بدست اش برسد و چه تضمینی برای این کار می دهید؟ تمامی شرایط ارسال، عودت، گارانتی و… را شرح دهید.

۷- در ا ینستاگرام نیز شروع به فعالیت کنید

بعد از ساخت و راه اندازی وب سایت فروشگاهی و انجام اقدامات مرتبط با سئو و بهینه سازی آن، حال نوبت به این رسیده است که وارد فضای جذاب و پرمخاطب اینستاگرام شوید. به راحتی می توانید با داشتن یک استراتژی اصولی تولید محتوا از این بستر مخاطب جذب نمایید و آن ها را تبدیل به مشتری دائمی خود کنید.

اقدامات لازم در تولید محتوای گل و گیاه در اینستاگرام چگونه است:

مهمترین دغدغه شما باید تولید محتوا باشد. در حوزه گل و گیاه دست شما برای خلق محتواهای مختلف (تصویری، ویدیو و متن) باز است و به خوبی می توانید مانور دهید. از موارد زیر می توانید ایده بگیرید:

  • در مورد هر گیاه به صورت تصویری توضیح دهید
  • ویژگی ها و نحوه نگه داری آنها را شرح دهید
  • در مورد انواع تیره گیاهان محتوا بسازید
  • آموزش های مرتبط با نگهداری و تکثیر انواع گیاهان آپارتمانی، باغبانی و … صحبت کنید
  • از شیوه ارسال خود فیلم تهیه کنید
  • از نحوه فعالیت های خود نیز گزارش بسازید و ….

همه موارد بالا به شما در جهت اعتمادسازی و جذب مخاطبان بیشتر کمک شایانی خواهند نمود.

۸- کپشن یا توضیحات کامل بنویسید

گل و گیاه جزء محصولاتی به شمار می روند که نیاز به توضیحات کامل دارند. هر کدام دارای جزئیات و ویژگی هایی هستند که مخاطب نیاز به دانستن آن ها دارد؛ مواردی همچون:

نام گیاه

سن

تیره

آپارتمانی بودن یا نبودن

شرایط محیط نگهداری

روشهای آبیاری

و…

سوالات زیادی در ذهن مشتری گل و گیاه وجود دارد و توضیحات شما باید به همه آنها پاسخ دهد و هیچ نکته مبهمی برای او باقی نماند.

از بخش سوالات مشتریان یا همان FAQ به خوبی می توانید استفاده کنید و سوالاتی که مشتریان بصورت خصوصی از شما می پرسند را در صفحه هر محصول قرار دهید.

۹- انتشار مقاله در بلاگ سایت را شروع کنید

در وبلاگ فروشگاه اینترنتی خود محتواهای جذاب و غنی منتشر کنید. محتواها به گونه ای باشند که نیاز کاربران مختلف (نه صرفا مشتریان) را برطرف نمایند. کلمات کلیدی پرجستجو در حوزه گل و گیاه را بدست آورید و در مورد آن ها مطلب بنویسید. از وب سایت keywordchi می توانید برای تحقیق عبارات کلیدی استفاده کنید.

از عناوین چرا، چگونه، راهنمای خرید، آموزش، بهترین ها و… برای بازخورد بیشتر مقاله خود بهره بگیرید. تقویم تولید محتوای منظم برای این کار تدوین کنید و به عنوان مثال در هفته روزهای شنبه دوشنبه و چهارشنبه یک پست منتشر کنید. 

۱۰- تجربه کاربری سایت (UX) را ارتقا دهید

بعد از مدتی به دنبال ارتقاء UI و UX سایت باشید. از کاربران خود بخواهید که در مورد نحوه ثبت سفارش و مابقی فرآیندها نظر خود را به شما بگویند. آیا به راحتی می توانند محصولی را به ثبت برسانند. رنگ پس زمینه به خوبی انتخاب شده است. دسترسی به منوها و صفحات موردنیاز کاربر آسان است.

در زمینه بهبود و بهینه سازی سرعت سایت نیز حتما اقدامات اصولی را انجام دهید. تصاویر را با فرمت WEBP در سایت قرار دهید. در صورتی که طراحی سایت خود را از وبین سئو سفارش دهیدف خیالتان از بابت بهینه بودن سورس و کدها آسوده باشد که تمامی الگوریتم های سئو بابت سرعت و امنیت کدنویسی رعایت شده است.

متن ویدیو راه اندازی فروشگاه گل و گیاه

 سلام امیدوارم حالتون خوب باشه من محمد نصیری هستم اینجا وبین سئو

 اگر که میخواید  فروشگاه اینترنتی گل و گیاه راه اندازی کنید میخوام توی چند قدم ساده یه مسیر کلی رو بهتون نمایش بدم یه  roadmap رو با هم ببینیم.

اصلا اگر بخواید فروشگاه گل و گیاه بزنید الان به درد میخوره یا نه ؟

ببینید قبل از اینکه بریم سراغ مسئله ی اصلی اینو بهتون بگم، طبق آمار سایت شاپیفای فروش گل و گیاه بعد از کرونا توی جهان بیشتر شده حالا چرا؟

چون این احساس نیاز بود به گل خیلیا رفتن سمت خرید آنلاین چرا چون نمی تونستند حضوری خرید کنند.

اما بعد از کرونا این فرهنگ تغییر نکرد یعنی خیلیا هنوز دارند فروش اینترنتی گل و گیاه رو ادامه میدن و مشتریا هم خواهان این خدمت هستند.

اما یکسری چالش هایی وجود داره یعنی اولین چالشی که توی ذهنت میاد من میخوام گل و گیاه رو ارسال کنم.

گل و گیاه دارم میخوام ارسالش کنم چجوری باید ارسالش کنم؟

اگر من جای شما باشم و بخوام اینکار رو انجام بدم و دقیقا همین کار رو موقع بنچمارک کردن خاطرم هست توی یکی از fmcg های بزرگ ایران یعنی مارکت های فروشگاه لوازم سوپر مارکتی fmcg

اونجا این کارو  کردیم یعنی وقتی که میخواستیم بنچمارک کنیم باید می دیدیم که بقیه چکار دارند می کنند.

و اون موقعی ای که تازه شروع می کردیم، اسنپ تازه شروع کرده بود اُکالا و اینا تازه شروع کرده بودند و اتفاقی که افتاد چی بود؟

از تمام رقبا سفارش زدیم و سفارش ها رو از انواع مختلف زدیم که برامون چالش بود مثلا یک ماست چجوری میاد.، شیر چجوری ارسال میشه و چیزای این شکلی و همه این ارسال ها رو از شرکت های مختلف زدیم و وقتی که اومدن حتی از پیک موتوری که بسته رو آورده بود هم عکس گرفتیم که توی چه باکسی آورده که ماهم بتونیم باکسی رو طراحی کنیم که این مواد وقتی میان اون کیفیتش کاهش پیدا نکنه یا وقتی که شما بستنی می خرید چجوری داره میاد.

راه اندازه فروشگاه گل و گیاه آنلاین,راه اندازی گل فروشی اینترنتی,گل فروشی آنلاین به چه صورت است؟

 مثلا توی تهران مخصوصا که فاصله ی خیلی زیادی رو داره طی میکنه تا برسه به شما آب نشه. برای خودمون خیلی سئوال بود و ارزون ترین راه چی بود

ارزون ترین راه این بود  که ما یه بار سفارش بزنیم ببینیم اونا دارن چیکار میکنن و همین کار رو کردیم 

سفارش زدیم و اونا با کمپرس های یخ داشتن می فرستادن این مواد رو.

حالا اینو بسطش بده به گل و گیاه. میخوای بفرستی نمیدونی چجوری. خیلی ساده اس یه گل که شرایط خاصی داره رو بخر بزار برات ارسال کنند.

و حتی میتونی تماس بگیری با این سایتا و بگی من این گلو میخوام مثلا فلان شهرستان هستم فلان شهر هستم چجوری می فرستین یا میخوام هدیه بدیم به یک دوستم مثلا بوشهره چجوری براش می فرستین آیا آسیب می بینه نمی بینه.

بزارید توضیحات رو بهتون بدن و شما خیلی راحت متوجه میشوید که مسیر چیه برای ارسال.

پس این حل کردن اولین چالش که چجوری داره اتفاق میوفته و ارسال  گل و گیاه چجوریه

خوب من میخوام گل و گیاه بفروشم خیلی ساده ما همیشه گفتیم از کوچک ترین محصولی که میتونی شروع کنی باید کسب و کار  رو شروع کنی.

یعنی nvp شروع کنی میتونی هم خیلی نیچ تر کار کنی یعنی فقط کاکتوس ها رو ارسال کنید فقط مثلا گل و گیاه آپارتمانی ارسال کنید یا مثال مثلا فقط بذر گیاه بفروشی همه ی این ها رو میتونی یا گلدون های تزئینی بفروشی .

اینا چیزاییه که میشه شما روش کار کنید یا مثلا یسری تراریوم ها هستند که میتونید روی اون ها کار کنید گل هایی که با آب یعنی توی آبن یا مثلا اصلا آب نیستش اسپری میشه درش بسته میشه و چند وقت یکبار نیاز داره یعنی اون آب بخار میشه برمیگرده داخلش این گل های تراریوم

 یا روی اینا میتونی تخصصی کار کنی .

پس این اتفاق تخصصی خیلی مهمه چون شما رو با اون می شناسند مثل دی جی کالا که با گوشی و موبایل و دوربین و اینا شروع کرد.

پس از اینجا شروع میکنی. خوب حالا شما تامین کننده ی محصول آیا تامین کننده ی محصول خودتون هستید؟

یعنی خودتون گل و گیاه دارید خوب تا اینجا اوکیه اگر خودتون هستید که خیلی راحته اگر خودتون نیستید باید چکار کنید.

دوتا روش دارید.

یه تامین کننده پیدا کنید بگید اون براتون ارسال کنه که میشه دراپ شیپینگ

یا نه محصول رو وقتی که سفارش خورد با تامین کننده صحبت کنید سفارش خورد از تامین کننده با قیمت درست بخرید و خودتون برای مشتریتون ارسال کنید

این مهمه که شما تامین کالا و چرخه ی تامین کالای درستی داشته باشید فکرش رو بکنید خیلیا هستند میگن مثلا من کالا رو دارم آره من هر چقدر بخواید دارم درست دارید.

حالا بعد از تامین کالا، چرا باید از شما بخرند؟

قیمتتون کمتره، کیفیتتون بالاتره، ارسالتون متفاوته، اشانتیون کنارش دارید، خدمات ویژه دارید Value added یا ارزش افزوده دارید. 

آقا تا یکماه مثلا من داروی تقویتی رو کنار گلهام رایگان میدم اینا مسائلی که باعث میشه از تو خرید کنن

یعنی خودتون امروز میرید یه گوشی موبایل بخرید یه وقتایی نگاه می کنید یکسری سایت ها بهترند بعد می بینید برند دی جی کالا، میرید سراغ  برند دی جی کالا، چرا چون خیالتون رو راحت تر کرده شاید امروزه یه حرفایی داره ولی در گذشته خیلی خوب کار کرده و این خیلی مهمه.

تا اینجای مسئله پس رسیدیم به اینکه اوضاع قبل از کارمون رو درست کنیم و بعد میرسیم سراغ طراحی سایت یا باید خودتون طراحی کنید یا به شرکت های طراحی سایت مثل ما سفارش بدید.

بحث طراحی سایت که آقا من  برم از سایت ساز ها استفاده کنم توی ویدیوهام گفته شده میتونید برید ببینید من اونجا کامل خیلی کامل حدود ۳۰ دقیقه توضیح دادم کل روند رو برید اونجا رو ببینید اون ویدیو رو ببینید خیلی بهتون کمک میکنه.

پس طراحی سایت رو انجام میدید و در حین اینکه شرکت طراحی سایت مثلا وبین سئو داره به شما خدمات میده و شما دارید منتظرید که کارتون تمومم بشه شما باید چکار کنید؟

تولید محتوا کنید، ویدیو هاتون رو بگیرید استراتژی تولید محتوا داشته باشید، شروع کنید به یادگیری سئو و بعد از اینکه کسب و کارتون رشد کرد میتونید نیروی سئو بگیرید و مسیر رو باهاشون ادامه بدید.

این کل مسیره که شما برای گل و گیاه فروختن توی اینترنت باید بدونید.

حالا مسئله ی بعدی که من میخوام بهتون بگم اینه که خیلی دقت کنید به عکاسی از محصولاتتون

خیلی وقتا من میگم با یه گوشی عکس بگیرید نیاز نیست کار رو سخت کنید اما با همون گوشی دقت کنید که چه عکسایی میگیرید نور عکساتون رو تامین کنید، سعی کنید رنگ عکس ها طبیعی باشه چون گل  گیاهه اینا  خیلی مهمه.

بعد باکسی که باهاش می فرستید هم توی تصویر باشه که ببینید توی این باکس یا توی این گلدون من دارم ارسال میکنم برات و  متفاوت باشید، تمایز رو توی همون عکس هایی که مشتری داره می بینه نشونش بدید تا بعد از اینکه خرید کرد و تحویل گرفت هم دوباره یه خدمات یا ارزش افزوده ای رو بهش بدید که سوپرایزش کنید این کل مسیر. 

امیدوارم که از این ویدیو استفاده کنید اگر که نیاز به طراحی سایت با سئوی سایت یا مشاوره ی سئو دارید میتونید وارد سایت وبین سئو بشید درخواستتون رو ثبت کنید دوستان من با شما تماس میگیرند منتظرتون هستیم.

حرف دل کاربران (0)

از فرم زیر میتوانید حرف دل خودتان را در مورد این پست ثبت کنید