تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در چیست؟

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

انواع بازاریابی همیشه یکی از پویاترین حوزه های کسب و کار بوده و هست و مخصوصا در سال های گذشته دچار تغییر و تحولات چشمگیری بوده است. از مدت ها قبل، بازاریابی سنتی رواج عمومی داشته و هنوز نیز دارد. به این صورت که کسب و کارها از روش های مرسوم تبلیغات مانند: رسانه های چاپی (روزنامه، مجله، چاپ تراکت و…)، تلویزیون و رادیو اقدام به تبلیغ مستقیم کالا و خدمات خود می کردند.

با این حال همانطور که گفته شد روند بازاریابی نیز با رشد و تغییرات زیادی همراه بود است؛ تکنولوژی و اینترنت در این حوزه نیز تاثیر گذار بودند و بازاریابی به یک ابزار دیجیتالی بسیار جذاب تبدیل گردید. این سبک بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال (Digital Marketing) دنیای کسب و کارها را با یک انقلاب بزرگ و دیجیتالی روبرو نمود.

این تغییر نوع دسترسی های زیادی را در اختیار برندها و کسب و کارها قرار داد؛ مواردی همچون: دسترسی به دقیق ترین اطلاعات مشتریان و همچنین راه های بهتر و موثرتری برای جلب توجه مخاطبان نیز در اختیار برندها قرار گرفت. پنجره روبرو بسیار وسیع است؛ از تبلیغات گوگل تا شبکه‌ های اجتماعی و بازاریابی محتوا، دنیای بازاریابی دیجیتال پر از ابزارها و روش‌ های نوینی است که شرکت‌ ها را ترغیب به تعامل مستقیم با مشتریانشان می‌ کند.

در نهایت بازاریابی دیجیتال به شرکت این دسترسی را می دهد تا نتایج بدست آمده از کمپین های تبلیغاتی خود را با دقت تحلیل و بررسی نمایند و بهبودهای موردنیاز را اعمال نمایند. در این مدل داده های بدست آمده از رفتار مشتریان به برندها اجازه می دهد تا خود را به شکل بهینه تری رشد دهند و به رشد درآمدی برسند.

با توجه به همه فرصت ها و امکاناتی که دیجیتال مارکتینگ بوجود آورده است؛ این امر بسیار منطقی است که شرکت ها و کسب و کارها به سرعت به این رویکرد تغییر جهت دهند. شما علاوه بر ساخت بهترین تعامل ها با مشتریان؛ می توانید با سرعت بالاتری خود را با تغییرات بازار هماهنگ سازید و سرعت واکنش تان بیشتر شود.

جعبه نکته
در پایان این داستان، تنها آن کسب و کارهایی توانسته اند خود را سرپا نگه دارند که در برابر پیشرفت و استفاده از تکنولوژی مقاومت نداشته اند و بهره برداری لازم را آن کرده اند. در واقع بازاریابی سنتی را با بازاریابی دیجیتال ترکیب کرده اند.

مهمترین تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال

در ادامه به بیان مهمترین تفاوت هایی که بین این نوع بازاریابی وجود دارد؛ پرداخته ایم.

وسایل ارتباطی

  • بازاریابی سنتی: در بازاریابی سنتی، وسایل ارتباطی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه‌ ها، پوسترها و بروشورها برای ارسال پیام‌ های تبلیغاتی به مشتریان استفاده می‌ شوند. مثال: یک تبلیغ تلویزیونی یا تبلیغات در یک روزنامه.
  • بازاریابی دیجیتال: در بازاریابی دیجیتال، وسایل ارتباطی آنلاین از جمله وب‌سایت‌ ها، شبکه‌ های اجتماعی، ایمیل، تبلیغات گوگل، و محتوای دیجیتال (مثل ویدئوها و پست ها) برای ارتباط با مشتریان مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مثال: تبلیغات در فیسبوک، تبلیغات در گوگل، یا ایمیل‌ های تبلیغاتی.

قابلیت اندازه گیری

  • بازاریابی سنتی: در این نوع به سختی می توان تاثیر کمپین های تبلیغاتی را محاسبه نمود. به عنوان مثال مشخص نیست که روزنامه ها به چه تعداد افرادی فروخته می شود از این میان چه تعداد آگهی شما را می خوانند و از آن تاثیر گرفته اند.
  • بازاریابی دیجیتال: یکی از بزرگترین مزایای بازاریابی دیجیتال قابلیت بالای اندازه‌گیری آن است. شما می‌ توانید با استفاده از ابزارهای مختلف دقیقاً ببینید که چند کاربر وارد سایتتان شده اند، از کجا آمده‌ اند (کشور، شهر و دستگاه)، در سایت چقدر مانده اند، چه صفحاتی سر زده اند، فرایند حرکت ماوس شان چگونه بوده است؛ و حتی چه مقدار فروش از طریق تبلیغات دیجیتالی بدست آورده اید. مثال: شما می‌ توانید تعداد کلیک‌ های یک تبلیغ گوگل را اندازه‌ گیری کنید و بفهمید که چه مقدار از آن کلیک‌ ها به مشتریان واقعی تبدیل شده‌ اند. با استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس سایت خود را بررسی و آمار کاربران و شرایط آنها را کاملا تحلیل نمایید.

گروه هدف

  • بازاریابی سنتی: معمولا تبلیغات در این نوع به صورت گسترده و عمومی صورت می گیرد. هدف اصلی، جلب توجه مخاطبان آن هم بصورت انبوه است. به عنوان یک آگهی تبلیغاتی تلویزیونی که بصورت سراسری از شبکه های ملی پخش می شود.
  • بازاریابی دیجیتال: با دیجیتال مارکتینگ شما می توانید بصورت کاملا هدفمند یک گروه خاص از مشتریان خود را مخاطب قرار دهید و صرفا بر روی آنها تبلیغات بروید. در این صورت تنظیم Target هدف درست و اصولی بسیار مهم است. تارگت هایی مانند: سن، جنسیت، تحصیلات، علاقمندی ها، مکان جغرافیایی، ورزشکاران و… به عنوان مثال در حوزه لباس زیر بانوان؛ یک تبلیغ خاص برای زنان جوان یک منطقه خاص

ارتباط با مشتریان

  • بازاریابی سنتی: در Traditional Marketing ارتباط و تعامل محدودی بین مشتریان و کسب و کارها وجود وارد و آن هم صرفا خلاصه می شود به ارتباطات تلفنی و تا حدی شبکه های اجتماعی. البته که تعامل با مشتریان با تبلیغات غالبا یک سویه است.
  • بازاریابی دیجیتال: امکان ارتباط دو سویه و همگام را با مشتریان فراهم می کند. مشتریان می توانند نظرات، سوالات و نقدهای خود را با برندها به اشتراک بگذارند و منتظر پاسخ خود باشند. نظرات سازنده ای کاربران در شبکه های اجتماعی در مورد برند شما منتشر می کنند، بسیار در میزان اعتبار و محبوبیت شما تاثیر دارد.

تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال در چیست؟

تفاوت‌ هایی که در بالا ذکر گردید؛ تنها گوشه ای از دنیای بازاریابی سنتی و دیجیتال است. به عبارت دیگر با مطالعه مثال هایی که بیان شد؛ شما می توانید به آسانی در جریان مزایای دیجیتال مارکتینگ قرار گیرید و کسب و کارتان را در صورتی هنوز به این سمت حرکت نکرده اید؛ تغییر دهید و یا از هر دو نوع استفاده کنید.

در نهایت، انتخاب میان این دو روش با توجه به هدف، مخاطب و منابع مالی شما متغیر خواهد بود. اغلب شرکت‌ ها ترکیبی از این دو روش را به منظور دریافت بهترین نتیجه ها انتخاب می کنند.

سری آموزشی: کسب و کار اینترنتی

حرف دل کاربران (0)

از فرم زیر میتوانید حرف دل خودتان را در مورد این پست ثبت کنید